Fem gode huskeregler til at gennemskue svindel
Svindlerne bliver hele tiden dygtigere. De finder på nye metoder og nye fremgangsmåder. Derfor har vi bedt vores helt egen kundekonsulent, Stine Andersen, om fem gode huskeregler til at gennemskue svindleren.
1. Personlige koder
En svindler vil ofte bede dig om dine personlige koder. Det kan eksempelvis være dit brugernavn eller kode til MitID, engangskoder, kontrolcifre på dit kort, PIN-koder eller lignende. Husk, at banker, politiet og andre offentlige myndigheder aldrig vil bede dig om dine personlige koder over telefonen.
2. Falske mails, SMS'er og links
Vær kritisk overfor mails, SMS'er og andre beskeder, som du modtager.
I takt med at vi handler mere over nettet, oplever mange at få en besked fra PostNord eller GLS med et link, hvor de kan tracke deres pakker, eller hvor de skal indbetale fragt og porto for deres pakker og breve. De fleste forsendelsesfirmaer har deres helt egen app, som vi anbefaler, at du bruger.
Husk, at det her kun er et eksempel. Vi anbefaler, at du altid forholder dig kritisk overfor beskeder og links - også når det gælder alt andet end breve og pakker.
Læs mere om, hvordan du spotter falske mails på sikkerdigital.dk
3. Læg røret på og ring op igen
Vidste du, at svindlerne kan ringe op fra telefonnumre, som du allerede kender, som eksempelvis vores hovednummer? Det virker derfor meget troværdigt, når en svindler ringer fra bankens nummer. Er du det mindste i tvivl, så bed om personens navn og læg røret på. Find selv nummeret til din bank eller politiet og ring op og spørg efter personen.
Vi ved, at det kan føles ubehageligt og uhøfligt at mistænke andre for at være en svindler, men husk at ingen myndighed, bank eller politi vil blive fornærmet, hvis du vælger at lægge røret på og ringer op igen - tværtimod.
4. Uden for åbningstid
Husk, at Lån & Spar aldrig ringer uden for bankens åbningstid. Bliver du ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra Lån & Spar, i weekenden eller sent om aftenen, så er det svindel.
Vi anbefaler dog også, at du forholder dig kritisk, hvis du bliver ringet op indenfor åbningstid. Husk på, at svindlerne bliver dygtigere og smartere hver dag.
5. Overfør aldrig penge til en "sikker konto"
Bliver du bedt om at overføre pengene til en sikker konto, skal alamklokkerne begynde at ringe hos dig. Svindlerne kan være utrolig dygtige til at overbevise dig om, at der har været et sikkerhedsbrud, eller at du risikerer at blive svindlet, hvis ikke du flytter dine penge til en sikkerhedskonto eller lignende i en anden bank.
Husk på, at dine bankkonti er det sikreste sted for dine penge. Vi beder dig aldrig om at flytte dine penge.
Havde der været et virkeligt sikkerhedsbrud eller en risiko for at du blev svindlet, ville vi som bank spærre for udbetalinger og låse din konto. Vi ville dermed aldrig bede dig flytte dine penge.
Men det er da kun ældre mennesker, der bliver svindlet?
Det er en fordom, som vi typisk møder. Desværre ser vi, at det er alle aldre, der bliver forsøgt snydt. Og fordi svindlerne er blevet så troværdige, er det også den yngre del af befolkningen, der hopper i fælden.
Husk derfor vores fem huskeregler. Er du i tvivl om det faktisk er os, du taler eller skriver med, så tøv ikke med at hive fat i os.
Seneste nyheder
Fem gode huskeregler til at gennemskue svindel
Svindlerne bliver hele tiden dygtigere. Med vores fem huskeregler bliver du bedre til at gennemskue svindleren.
Aktiesparekontoen bliver endnu mere attraktiv
Hvis du er en af de mange danskere, der allerede investerer via en aktiesparekonto, er der gode nyheder. Fra 2025 bliver det muligt at indskyde helt op til 166.200 kr. på kontoen.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.