Spørgsmål og svar
Gør indsigelse over en betaling
Hvis du har fået trukket et beløb fra dit Visa/Dankort, Mastercard eller et andet kort, som du ikke mener er korrekt, kan du gøre indsigelse over betalingen. Når du gør indsigelse mod en betaling, kan du i nogle tilfælde få tilbageført beløbet til din konto.
Du kan gøre indsigelse over:
- en betaling, du ikke kender til
- et beløb, du ikke kan godkende
- et beløb, der er trukket flere gange
- en vare eller service, du har købt, men ikke har modtaget
Du kan gøre indsigelse over betalinger foretaget med:
- Dankort
- Visa/Dankort
- Mastercard
Du opretter din indsigelse via Nets. Inden du opretter din indsigelse, bør du læse nedenstående 'Spørgsmål & svar' igennem.
Spørgsmål og svar om indsigelser
Har du selv foretaget købet?
Har du ikke selv foretaget købet?
Du skal have disse oplysninger klar
For at oprette en indsigelse, skal du have disse oplysninger klar:
- Dit MitID
- Cpr. nummer
- Dit kortnummer
- Evt. dokumentation (se nedenfor)
Dokumentation for køb og kontakt med forretning
Gebyr for indsigelser
Selvrisiko
Hvis du har mistet dit kort, og der er foretaget køb med det fysiske kort og din personlige pinkode, er der en selvrisiko på 375,00 kr. jf. bankens kortbestemmelser.
Du hæfter selv med op til 8000,00 kr. af misbruget, hvis:
- du ved groft uforsvarlig adfærd har muliggjort misbruget,
- du har undladt at spærre adgangen til dine konti snarest muligt efter, at du har fået kendskab til, at en person uberettiget har fået kendskab til dine koder,
og/eller - du har oplyst din personlige og hemmelige kode til den person, der har misbrugt dine konti, og du ikke hæfter ubegrænset, jf. nedenfor.
Ubegrænset hæftning
Du hæfter ubegrænset, hvis du har oplyst dine koder til den person, der har misbrugt dine konti, og det er sket under omstændigheder, hvor du indså eller burde indse, at der var en nærliggende fare for misbrug.
Lån & Spar vil aldrig bede kunder om personlige login-informationer.
Lån & Spar er naturligvis også omfattet af de almindelige lovmæssige krav til et pengeinstitut og er medlem af indskydergarantifonden.
Erhvervskunder
Ovenstående regler for privatkunder gælder ikke for erhvervskunder. Vær opmærksom på, at vi ikke dækker tab for erhvervskunder jvf. almindelige forretningsbetingelser.
Er dit kort blevet misbrugt?
Har du betalt med MobilePay?
Dine muligheder for at gøre indsigelse kan være anderledes, hvis betalingen er sket via MobilePay.
Når du bruger MobilePay til at overføre penge til private, har du ingen indsigelsesmuligheder. Her skal du kontakte MobilePay på 4514 4447 omkring misbruget.
Bruger du derimod MobilePay til at betale med på en hjemmeside, har du samme indsigelsesmuligheder som, hvis du brugte et betalingskort. Du kan læse mere om dine indsigelsesmuligheder på mobilepay.dk.
Har du betalt med andre betalingsløsninger?
Dine muligheder for at gøre indsigelse kan være anderledes, hvis betalingen er sket via Apple Pay, Google Pay, PayPal, Trendsales og andre betalingsformidlere.
Når du bruger Apple Pay og Google Pay (eller andre betalingsløsninger, hvor et kort er direkte knyttet til betalingsløsningen) er det kortreglerne for det kort, som der er trukket et beløb fra, som gælder.
Er man i tvivl om hvilke regler der gælder, så er det altid en god ide at starte på den enkelte betalingsløsnings hjemmeside.
Få mere at vide
Finansrådet har lavet en række oversigter, der giver dig overblik over dine mulighed for indsigelse ved forskellige typer kort.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.