Et ungt par står på en altan og kigger ud mod efterårslandskabet. De har armene om hinanden.

Provision og renteændring 

Den 1. juli 2025 indfører vi en provision og nedsætter samtidig renten på følgende kreditter: Friværdikontoen, BoligPrioritet og AndelsPrioritet. Hvis du har et eller flere af produkterne, har du modtaget et brev i din eBoks. Her på siden kan du læse mere om, hvad ændringerne betyder for dig.

Som noget nyt indfører Lån & Spar en provision på 0,50 % på Friværdikontoen, BoligPrioritet og AndelsPrioritet. Vi indfører provisionen, fordi vores omkostninger ved at stille kredit til rådighed er steget.

Samtidig med, at vi indfører provisionen, nedsætter vi renten med 0,50 procentpoint.

Provisionen gælder altså for det beløb, du har mulighed for at trække på din kredit – dit kreditmaksimum – mens rentenedsættelsen gælder for det beløb, du rent faktisk trækker.

Eksempel

For hver 1.000 kr., du i alt har mulighed for at trække på din kredit, skal du betale 5 kr. i provision om året. Den 19. marts modtog du et brev i eBoks, hvor du kan se, hvor meget dit kreditmaksimum er på.

Vil du nedsætte eller lukke din kredit?

Hvis du ikke længere har brug for den kredit, du har nu, anbefaler vi, at du nedsætter den, så du ikke skal betale unødig provision. Det gør du nemmest i selvbetjeningen i din netbank. Du kan også vælge helt at lukke kreditten ved at kontakte os i din net- eller mobilbank.

Du kan bruge vores beregner herunder for at se, hvad det koster at have kreditten.

Hvordan opkræver vi provisionen?

Den samlede årlige provision på 0,50 % bliver trukket i fire rater: 31/3, 30/6, 30/9 og 31/12. Den første rate bliver derfor trukket den 30. september 2025 og vil fremgå af din konto.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til provisionen eller rentenedsættelsen, er du som altid velkommen til at kontakte os.

Herunder har vi samlet svarene på de mest stillede spørgsmål.

Find svar på de mest stillede spørgsmål

Hvad er provision?
I denne sammenhæng betyder provision et beløb, du betaler for at have en kredit til rådighed.
Hvad betaler jeg provision af?
Du betaler provision af det beløb, du har mulighed for at trække på din kredit, det vil sige dit kreditmaksimum.
På hvilke produkter vil der være provision?
Vi indfører provision på Friværdikontoen, BoligPrioritet og Andelsprioritet.
Hvornår bliver provisionen trukket?
Den samlede årlige provision på 0,50% bliver trukket i fire rater: 31/3, 30/6, 30/9 og 31/12. Den første rate bliver derfor trukket den 30. september 2025 og vil fremgå af din konto.
Hvad gør jeg, hvis jeg vil sætte min kredit op igen?
Hvis du nedsætter din kredit, og på et senere tidspunkt vil sætte den op igen, skal du ansøge om en ny kreditbevilling.
Er provisionen fradragsberettiget?
Ja. Ligesom med renter, er der fradrag for provision, og banken indberetter det til Skat.
Jeg vil gerne nedsætte mit kreditmaksimum. Hvad gør jeg?

I selvbetjeningen i din netbank kan du nedsætte dit kreditmaksimum.

Gå til selvbetjeningen

Jeg vil gerne lukke min kredit helt. Hvad gør jeg?
Hvis du vil lukke kreditten helt, skal du skrive til os i din net- eller mobilbank.
I hvilke tilfælde er det bedre for mig at have et andet lån?
En kredit passer godt til en økonomi, hvor der er udsving, der matcher kreditrammens størrelse. Hvis du ikke har udsving i din økonomi, kan det måske bedre betale sig med en anden type lån. Du er altid velkommen til at kontakte din rådgiver for at høre mere.
Hvad betyder det, at I samtidig sænker renten?
Samtidig med, at vi indfører provision på kreditmaksimum, sætter vi renten ned med 0,50 procentpoint på det beløb, du bruger af kreditten. Du betaler altså mindre i rente for det beløb, du rent faktisk bruger af kreditten.
Hvordan indberettes provisionen til Skat?

Provisionen indberettes automatisk på samme måde som med renter.

Hvordan vises provisionen på min årsopgørelse fra banken?
Provisionen fremgår som en separat post under den relevante konto på årsopgørelsen.
Jeg er i tvivl. Hvad skal jeg gøre?
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal nedsætte din kredit, lukke den helt eller fortsætte som du plejer, anbefaler vi, at du kontakter din rådgiver, så I sammen kan finde en god løsning.

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.