Forbrugerombudsmanden stævner Jyske Bank
Sagen kort
- Forbrugerombudsmanden stævner Jyske Bank for at få afklaring på, om det var lovligt at opkræve negative renter på visse typer konti uden kundernes accept.
- Stævningen omfatter kun få af de typer konti, som Lån & Spar tilbyder sine kunder.
- Forbrugere, som mener, at de kan gøre krav på tilbagebetaling af negative renter, kan rette klage til Det Finansielle Ankenævn for at sikre sig, at forældelsesfristen sættes i bero.
Forbrugerombudsmanden ønsker at afklare, om det var lovligt af Jyske Bank at opkræve negative renter på opsparingskonti uden kundernes aktive accept. Det Finansielle Ankenævn oplyser, at de vil afvente domstolenes vurdering af retssagen, før de behandler eventuelle klager fra kunder.
Forbrugerombudsmanden har stævnet Jyske Bank for at have opkrævet negative renter på bundne opsparingskonti i perioden fra december 2019 til og med september 2022, uden at have indhentet kundernes aktive accept. Det meddelte Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse den 13. september. Her kan du se Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse.
Stævningen vedrører også vilkårene om negative renter for den pågældende banks Basale betalingskonto og Basale indlånskonto. Stævningen vedrører altså ikke konti såsom lønkonto og budgetkonto, men udelukkende konti med lang opsigelse, så som børne - og pensionsopsparinger.
Finanstilsynet: Ingen regler, der forhindrer indførelse af negative renter
Stævningen kommer på trods af, at Finanstilsynet, som er tilsynsmyndighed for alle danske pengeinstitutter, i et notat fra den 3. februar 2020 vurderede, at hverken reglerne om god skik for finansielle virksomheder, lov om betalingskonti eller den øvrige finansielle lovgivning, herunder EU-reguleringen, indeholder regler, der forhindrer indførelsen af negative renter.
Baggrunden for, at de danske pengeinstitutter sænkede renten, var det meget lave renteniveau i Danmark, Nationalbankens indlånsrente, samt udsigten til, at det lave renteniveau ville fortsætte i en årrække. I en periode betalte pengeinstitutterne således selv negative renter for deres indlån i Nationalbanken.
Det Finansielle Ankenævn afventer domstolenes vurdering
I Lån & Spar har vi i en periode haft negative renter på visse opsparingskonti. De konti, som Lån & Spar tilbyder, og som principielt set er omfattet af stævningen, er følgende:
- Kapitalpension
- Ratepension
- Aldersopsparing
- Selvpension
Hvis du mener, du uberettiget er blevet opkrævet negative renter på dine pensionsopsparingskonti samt Basal betalingskonto eller Basal indlånskonto, kan du klage til Det Finansielle Ankenævn. På deres hjemmeside finder du information herom. Vi gør opmærksom på, at krav om tilbagebetaling af negative renter forældes efter 3 år. Ved at indgive en klage til ankenævnet, kan man afbryde forældelsen. Det koster 200 kr. at indgive en klage, som man mister, hvis man ikke får medhold.
Det Finansielle Ankenævn, der tager sig af klager vedrørende eventuelle tilbagebetalinger af negative renter, har oplyst, at de vil afvente domstolenes vurdering af retssagen, før de behandler klagerne.
Spørgsmål og svar
Hvorfor indførte danske pengeinstitutter negative renter?
Baggrunden for, at pengeinstitutterne sænkede renten, var det meget lave renteniveau i Danmark, Nationalbankens indlånsrente, der var i minus, og udsigten til, at det lave renteniveau ville fortsætte i en årrække. Pengeinstituttet har således selv i en periode betalt negative renter for indlån i Nationalbanken.
Hvordan informerede Lån & Spar kunder om negative renter?
Var det lovligt at indføre negative renter?
Har jeg betalt negative renter?
Hvilke konti omfatter Forbrugerombudsmandens stævning?
Kan jeg få tilbagebetalt det, jeg har betalt i negative renter?
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg vil klage?
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.