2024 regnskab indfrier resultatforventningen
Årets resultat for Lån & Spar udgør et overskud på 463 mio. kr. efter skat. Det indfrier bankens resultatforventning for 2024.
Årets resultat forrenter bankens egenkapital før skat med 20,3 %.
Succesen fortsætter, og bankens tiltrækningskraft af nye medlemskunder er uforandret. Vi kan med tilfredshed konstatere, at vores partnerskabsmodel og de særlige fordele, vi tilbyder vores medlemskunder, er bæredygtig og fortsat skaber gode resultater.
På trods af den konstante forøgelse af antallet af kunder i banken samt et øget forretningsomfang, falder bankens basisindtjening, som er opgjort til 661 mio. kr. før nedskrivninger.
Lån & Spars adm. direktør, John Christiansen, er tilfreds med årets resultat og siger:
”Årets resultat for 2024 er tilfredsstillende. Vores forventninger til årets resultat var i niveauet 350-450 mio. kr., og med årets resultat på 463 mio. kr. er vi tilfredse med resultatskabelsen. Resultatet er skabt på baggrund af en god nettotilgang af nye kunder, samt stor aktivitet med eksisterende kunder, der skaber en pæn indtjening til banken. Vores basisindtjening er stort set status quo på trods af en stigende toplinje. Banken har i 2024 gjort markante investeringer på såvel IT-området, som antallet af medarbejdere. ”
Såvel indlån som udlån er øget som en naturlig følge af tilgangen af nye kunder. Bankens indlån er i 2024 øget med 8,2 %, og udlånet er øget med 5,5 %.
Bankens udlånsportefølje er fortsat bundsolid, og det afspejler sig i en nedskrivningsprocent på 0,3. Årets nedskrivninger udgør 74 mio. kr.
”Vi oplever, at vores kunder fortsat har en god og sund økonomi. Vi er meget optaget af at skabe gode kundeoplevelser. Det er blandt andet centralt for os, at vi er tilgængelige og proaktive, og at vi er en bank, der leverer en kundeoplevelse, der lever op til vores kunders krav.
Sidst på året fik vi bekræftet, at det er bemærket, da vi for fjerde år i træk blev kåret som nr. 1 i Loyalty Groups årlige benchmark undersøgelse om, hvem der skaber den bedste kundeoplevelse.
Kundeoplevelsen har også været et fokus i arbejdet det sidste år. I 2024 lancerede vi flere nye selvbetjeningsløsninger i vores net- og mobilbank, der blandt har medvirket til, at det er blevet mere enkelt at være kunde i banken. Eksempelvis kan man nu selv oprette konti og investere. En af hjørnestenene i vores fordelsunivers til medlemskunderne er vores lønkonto, som giver 5 % i rente på indestående op til 50.000 kr. Det er markedets bedste, og vi ved, at det har stor værdi for medlemskunderne” siger adm. direktør, John Christiansen.
Basisindtjening efter nedskrivninger er faldet med 13 mio. kr. og er opgjort til 587 mio. kr.
Nettorente- og gebyrindtægterne er øget med 112 mio. kr. til 1,5 mia. kr.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.