Sådan skifter du til Lån & Spar
Bankskifte
Generelt
Kan jeg hæve penge i overgangsperioden?
Når du skifter bank, sørger vi for, at du har enten et Dankort eller et Visa/Dankort, så du kan hæve penge på dine konti.
Leveringstiden på et kort kan variere en smule, men normalt tager det 12-14 dage. Du modtager kortet med posten. Du vælger selv, om du vil aflevere dine gamle kort til dit gamle pengeinstitut eller Lån & Spar, eller om du selv vil klippe dem over og smide dem ud.
Inden du afleverer dit 'gamle' kort, er det vigtigt, at du overfører et passende beløb til din nye lønkonto, så du ikke risikerer at stå uden penge indtil overførslen er gennemført.
Hvordan får min arbejdsgiver at vide, at jeg har skiftet bank?
Hvis din lønkonto er oprettet som en NemKonto, skal du ikke foretage dig noget.
Hvis din arbejdsgiver ikke benytter sig af NemKonto til udbetaling af løn, skal du selv oplyse din arbejdsgiver om dit registrerings- og kontonummer.
Vi udskriver en oversigt med de relevante oplysninger, som du kan aflevere til din arbejdsgiver.
NemKonto i Lån & Spar
Hvis du får offentlige ydelser: Alle offentlige ydelser, som f.eks. tilbagebetaling af SKAT, Børnetilskud, SU o.s.v., bliver sat ind på din NemKonto i Lån & Spar.
Typisk er din lønkonto også din NemKonto.
Husk legitimation
Dit arbejde i at skifte bank
Det er let at skifte bank, og vi klarer det meste for dig.
Dine opgaver er:
- Du skal underskrive de aftaler, du får. De fleste aftaler kan du underskrive med dit MitID. Nu er du kunde i Lån & Spar og kan logge på netbanken.
- Du skal eventuelt overføre et beløb fra din gamle netbank til dine nye konti i Lån & Spar.
- Du skal hurtigt aktivere dine nye kort, når du får dem med posten. Herefter modtager du din pinkode og er klar til at bruge dine kort.
- Du skal HUSKE at ændre dine nye kortoplysninger hos f.eks. Brobizz, Mobil- og internetselskab mv.
- Som ny kunde hos os får du automatisk den samme kode til alle dine kort (fælles pinkode), medmindre du beder om forskellige pinkoder
Overblik over bankskifte
Dine BS betalinger og faste overførsler
Hvad sker der med Betalingsservice?
Det er muligt at overføre alle dine Betalingsserviceaftaler til en af dine konti i Lån & Spar.
BS-aftalerne er normalt overført tre dage efter, at vi har bedt Betalingsservice om at flytte dem, og fremover bliver de trukket på den konto, vi har aftalt med dig. Du aftaler med din rådgiver, hvilke BS-aftaler der skal flyttes, og hvilken konto de fremover skal betales fra.
I din netbank har du selv mulighed for at fordele BS-aftalerne til betaling på flere konti. Du kan også selv foretage ændringer og oprette en fast overførsel af beløb fra f.eks. din lønkonto til din budgetkonto, så der er dækning, når BS-aftalerne trækkes.
Fra den 1. i måneden, efter du har skiftet bank, kan du i netbanken se en oversigt over dine BS-aftaler, samt hvilken konto de er knyttet til.
Hvad sker der med mine konto-til-konto overførsler?
Det er desværre ikke muligt at overføre dine konto-til-konto overførsler/faste overførsler fra din gamle bank.
Det er derfor vigtigt, at du opretter dem igen via din nye netbank i Lån & Spar.
Dine kort
Kan jeg bruge mit Dankort i overgangsperioden?
Når du skifter til Lån & Spar, går der ca. 7-10 hverdage fra kortet er bestilt, til du modtager dit nye kort fra os. Sørg for at aktivere og bruge kortet hurtigst muligt, så du kan se, om det virker, som det skal.
3-4 dage efter du har aktiveret dit nye kort, vil dit kort fra dit gamle pengeinstitut blive lukket.
Det er derfor vigtigt, at du overfører et passende beløb til dine nye konti, FØR din gamle bank lukker din netbank og konti. På den måde undgår du at stå uden penge, indtil bankskiftet er overstået.
Du vælger selv, om du vil aflevere dit gamle kort i Lån & Spar, dit gamle pengeinstitut, eller om du vil klippe kortene over og smide dem ud.
Dine værdipapirer
Hvad sker der med mit værdidepot?
Vi sørger automatisk for at overføre dit depot, hvis du beder os om det i overførselsanmodningen.
Hvor lang tid går der, før mit værdipapirdepot er overført?
Dette afhænger af, hvor hurtigt din nuværende bank behandler vores anmodning.
Sædvanligvis går der 1-6 uger. Går der mere end 30 dage, henvender vi os direkte til banken for at sikre os, hvornår overførslen finder sted. Er der særlige problemer kontakter vi dig naturligvis igen.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.